Jak jsem rozjel výrobu dřevěných hraček z garáže a doručuji je dětem po celé republice

Nikdy jsem neplánoval podnikat. Vážně ne. Pracoval jsem jako truhlář v malé dílně, dělal kuchyňské linky a občas nějaký ten nábytek na zakázku. V práci spokojenost, doma malý syn, hypotéka na krku – klasický život chlapa ve třiceti. Jenže pak přišel covid, zakázky se zrušily a já zůstal doma. A právě tehdy vznikl nápad, který mi změnil život. Dneska vyrábím dřevěné hračky, které milují děti po celé republice, a PPC reklamy Brno v tom hrály klíčovou roli. Ale nepředbíhejme.

Všechno to začalo, když jsem synovi vyrobil dřevěné autíčko. Nic složitého – jen pár kousků bukového dřeva, trochu broušení a přírodní olej na povrch. Žádné barvy, žádná chemie. Kluk ho miloval víc než všechny ty plastové blikající hračky, co dostával k Vánocům a narozeninám.

Nápad, který přišel nečekaně

"Udělal bys takové auto i pro našeho Matýska?" zeptala se kamarádka, když viděla, jak si syn hraje s dřevěným autíčkem. Udělal jsem jedno, pak další a najednou jsem měl objednávky od poloviny školky. Bylo to v době, kdy se všichni báli kupovat plastové hračky z Číny kvůli covidu, a myšlenka lokálně vyráběných dřevěných hraček najednou zněla jako skvělý nápad.

"Měl bys to zkusit prodávat ve velkém," říkal mi tchán, když viděl, jak po večerech vyrábím autíčka, vláčky a stavebnice. Vysmál jsem se mu. Já a podnikání? Nikdy v životě jsem neprodal nic většího než starou sekačku na trávu přes Bazoš. Jak bych mohl konkurovat velkým hračkářstvím?

První nesmělé pokusy o byznys

Jenže myšlenka se usadila v hlavě a nedala mi spát. Založil jsem si e-shop na jedné z těch platforem, kde to zvládne i naprostý začátečník. Nafotil jsem své výrobky na zahradním stole (dnes se směju, když ty fotky vidím – příšerné osvětlení a můj stín přes půlku záběru). Dal jsem tam deset produktů a čekal, že se internet zblázní.

"No, nezbláznil se. Za první měsíc jsem měl čtyři objednávky, z toho tři od příbuzných. Byl jsem na dně. Výrobky byly skvělé, to mi říkal každý, kdo je viděl. Jen je neviděl skoro nikdo. E-shop bez návštěvníků je jako obchod uprostřed pouště – můžete mít nejlepší zboží na světě, ale co z toho?"

Bod zlomu: když se táta potká s digitálním světem

Zlom přišel, když jsem se na dětském hřišti dal do řeči s chlapíkem, který dělal v marketingu. Poslouchal můj příběh o skvělých hračkách, které nikdo nekupuje, a pak mi řekl něco, co mi otevřelo oči: "Nejlepší produkt vyhrává jen v pohádkách. V reálném světě vyhrává ten, o kom lidé vědí."

Vysvětlil mi základy online marketingu a především PPC reklam. "Je to jako mít stánek přímo na frekventované ulici, ale platíš jen za lidi, kteří se u tebe skutečně zastaví," řekl mi tehdy. Znělo to logicky, ale pochyboval jsem, že na to mám rozpočet.

První kampaně a tvrdé lekce

Nakonec jsem si řekl, že zkusím investovat část peněz z dosavadních zakázek na truhlařinu. Pamatuju si, jak jsem seděl u počítače s knedlíkem v krku a potvrzoval svou první PPC kampaň s denním rozpočtem 300 korun. Pro někoho drobné, pro mě tehdy velké peníze.

První týden byl katastrofa. Utrácel jsem peníze za kliky lidí, kteří okamžitě opouštěli můj web. Musel jsem něco změnit. Našel jsem si všechna možná videa a články o PPC reklamách, ale čím víc jsem četl, tím víc jsem chápal, že tohle je hlubší řemeslo, než jsem si myslel.

Profesionální pomoc jako bod zlomu

Nakonec jsem našel agenturu SEOconsult.cz. Váhal jsem, jestli si můžu dovolit profesionály, ale pak jsem udělal jednoduchou kalkulaci: buď utratím peníze za špatně cílené reklamy, nebo je investuju do někoho, kdo ví, co dělá. Druhá možnost nakonec vycházela lépe.

První, co mi v agentuře řekli: "Tvoje reklamy míří na moc širokou skupinu." Ukázali mi, že cílit na "dřevěné hračky" je jako střílet brokovnicí do tmy. Mnohem efektivnější bylo cílit na konkrétní fráze jako "ekologické hračky pro batole" nebo "dřevěné hračky české výroby".

Druhá věc byla regionální zacílení. Nejvíc zakázek jsem zpočátku dostával z Brna a okolí, takže jsme se rozhodli posílit PPC reklamy Ostrava a další větší města, protože tam byl největší potenciál růstu.

Když se věci začínají hýbat správným směrem

Po měsíci s profesionálně řízenými kampaněmi začaly přicházet první skutečné výsledky. Z pěti objednávek měsíčně jsem najednou měl dvacet, pak třicet. Z malého přivýdělku se stávalo něco, co začalo konkurovat mému hlavnímu zaměstnání.

"Pamatuju si den, kdy jsem dal výpověď v práci. Manželka na mě koukala, jako bych se zbláznil. Měli jsme doma roční dítě, hypotéku a já opouštěl jistotu kvůli výrobě dřevěných autíček," vzpomínám dnes s úsměvem. "Ale věřil jsem tomu, že když se tomu budu věnovat naplno, dokážu uživit rodinu."

Rozšíření sortimentu a výroby

S rostoucími objednávkami jsem musel rozšířit sortiment i výrobní kapacitu. Z garáže jsem se přesunul do pronajaté dílny, z autíček a vláčků se stal kompletní sortiment hraček od chrastítek pro miminka až po složité stavebnice pro předškoláky.

Koupil jsem lepší vybavení, našel dva šikovné truhláře na částečný úvazek a začal přemýšlet o tom, jak posunout byznys dál. PPC kampaně jsme neustále ladili - co fungovalo před půl rokem, nemuselo fungovat teď.

"Zjistil jsem třeba, že před Vánocemi se vyplatí cílit na jiná klíčová slova než v průběhu roku. Lidé v prosinci hledají 'dřevěné dárky pro děti' nebo 'originální vánoční dárek pro dítě', ne jen obecně 'dřevěné hračky'. Takové detaily dělají velký rozdíl v návratnosti investice do reklamy," vysvětluju.

Momenty, kdy to nešlo podle plánu

Nebyla to jen růžová pohádka. Zažil jsem momenty, kdy jsem pochyboval o všem. Třeba když jsem před jedněmi Vánocemi nakoupil materiál na velké množství hraček v očekávání sezónního boomu, ale náš dodavatel nátěrů selhal a poslal nám špatný produkt. Museli jsme všechno předělávat a málem jsme nestihli vánoční termíny.

Nebo když nám vypadl e-shop přesně v den, kdy běžela reklamní kampaň v plné síle. "Seděl jsem u počítače a sledoval, jak mi utíkají peníze za prokliky na web, který nefunguje. To byl pocit naprosté bezmoci," vzpomínám na jeden z nejtěžších dnů.

Co mi podnikání dalo a vzalo

Když se dnes ohlížím zpět, musím říct, že podnikání mi dalo svobodu. Můžu si zorganizovat čas tak, abych nevynechal synovy fotbalové zápasy nebo školní besídky. Když je potřeba, vezmu si volno. A hlavně - dělám něco, co má smysl a co lidi oceňují.

"Největší radost mám, když mi rodiče posílají fotky svých dětí, jak si hrají s našimi hračkami. Nebo když mi píšou, že naše stavebnice vydržela už třetímu sourozenci, zatímco plastové hračky dávno skončily v koši," říkám s hrdostí. To je něco, co za žádné peníze nekoupíte - pocit, že vaše práce přináší radost a má trvalou hodnotu.

Na druhou stranu, podnikání je náročné. Nikdy nekončící práce, zodpovědnost, občas bezesné noci, když řešíte problémy. I když mám teď tým lidí, pořád je to především na mně. Jak říkám - už nemám šéfa, ale mám stovky zákazníků a každý z nich je tak trochu mým šéfem.

Co bych dnes udělal jinak

Kdybych mohl vrátit čas, investoval bych do marketingu a PPC reklam mnohem dřív. Příliš dlouho jsem se spoléhal na to, že kvalitní výrobek se prodá sám. Nefunguje to tak - aspoň ne v začátcích, kdy vás nikdo nezná.

"Taky bych dřív najal lidi na pomoc. První rok jsem dělal všechno sám - výrobu, balení, poštu, účetnictví, web, komunikaci se zákazníky... Byl jsem pořád ve stresu a na pokraji vyhoření. Nešlo to dělat dlouhodobě a zbytečně to zpomalilo růst firmy."

Rady pro ostatní rodiče, kteří chtějí rozjet vlastní byznys

Často se mě jiní rodiče ptají, jak jsem dokázal rozjet firmu při péči o malé dítě. Moje odpověď je vždycky stejná: "Dělej něco, co ti dává smysl a co umíš dobře. A hlavně - neboj se investovat do toho, aby se o tobě dozvěděli lidi, kteří tě potřebují."

V mém případě to byly právě PPC reklamy, které propojily moje hračky s rodiči, kteří hledali něco podobného. Bez nich bych možná pořád vyráběl pár autíček měsíčně jako přivýdělek.

Taky vždycky říkám: "Najdi si část podnikání, kterou miluješ, a zbytek nech na odbornících." Já miluju práci se dřevem a navrhování hraček. Marketing, účetnictví a logistiku přenechávám lidem, kteří to umí lépe než já. Stojí to peníze, ale uvolní vám to ruce pro to, v čem jste nejlepší.

Výhled do budoucna: rozvoj nebo stabilita?

Co plánuju dál? Mám dvě cesty - buď dál růst, nebo zůstat menší firmou s důrazem na kvalitu a osobní přístup. Po zralé úvaze jsem zvolil druhou možnost. Nechci továrnu na hračky - chci zůstat řemeslnou dílnou, kde každý kus projde mýma rukama nebo rukama mých nejbližších spolupracovníků.

"Zažil jsem, jak velké firmy přistupují k výrobě - všechno podřízené efektivitě a maržím. Já chci, aby v našich hračkách zůstala duše. Aby děti cítily, že je vyrobil někdo, kdo tomu dává srdce," vysvětluju své rozhodnutí nezaprodat se velkým řetězcům, které už se ozvaly s nabídkou spolupráce.

To ale neznamená, že zůstaneme stát na místě. Plánujeme nové designy, workshopy pro rodiče s dětmi, kde si budou moci vyrobit vlastní hračku, a přemýšlíme i o malé prodejně s tvůrčí dílnou, kde by děti mohly naše hračky nejdřív vyzkoušet.

Digitální marketing zůstává klíčem k úspěchu

I když růst není mou hlavní prioritou, digitální marketing zůstává základním pilířem našeho podnikání. PPC kampaně stále přivádějí většinu nových zákazníků a zároveň nám pomáhají udržovat vztah s těmi stávajícími.

"Investice do marketingu se mi mnohonásobně vrací. Není to náklad, ale způsob, jak najít lidi, kteří ocení rukodělnou práci a jsou ochotni za ni zaplatit férovou cenu," uzavírám. "Bez chytrého marketingu by i ten nejlepší řemeslník zůstal jen lokálním tajemstvím. A to by byla škoda - pro něj i pro zákazníky, kteří by ho nikdy neobjevili."

Takže jestli máte nápad, dovednost nebo vášeň, kterou byste chtěli proměnit v podnikání - neváhejte. Nikdy nebylo snazší najít lidi, kteří ocení přesně to, co děláte. Stačí se nebát a udělat první krok. Ten můj začal jedním dřevěným autíčkem a odvaha zkusit něco nového mi změnila život.

Publikováno: 28. 04. 2025

Kategorie: Tipy a rady